donderdag 27 oktober 2011

Stapje voor stapje....

moet je ergens beginnen. De eerste keer was het nog geen eens zo lastig, ik heb het pad vrij en schoon gemaakt. Maar de tweede keer was een heel ander verhaal, want waar begin je in hemelsnaam?

Gewoon ergens beginnen inderdaad. Ik ben in een hoek van de tuin begonnen en dat viel zwaar tegen. Je gaat weer weg en komt weer terug en gaat weer verder. Blaren die verschijnen op je handen, eelt. Ja het hoort er allemaal bij.

En dan heb je nog alle mensen op het moestuincomplex met het goed bedoelde advies. Heeeel veeeeel goed bedoeld advies. Dat je de bomen door het bos niet meer ziet zeg maar. Je neemt het aan, gaat kijken wat voor jou het beste werkt en zo kom je vanzelf steeds ietsje verder.

Je graaft een kuil, voor het onkruid (heel veel aangeraden) Maar ja het water staat zo hoog dat je niet diep kunt graven. En je hebt zoveel onkruid dat je heel je tuin kan omgraven om je onkruid te begraven. Dus heb ik er voor gekozen dit allemaal weg te gooien. Vele tuinierders zullen je dit afraden. Met onkruid kun je namelijk je grond ophogen en compost maken natuurlijk. 


Kijk dat begint al ergens op te lijken, al het onkruid uit de kas. 

En schone ramen.

Het gaat met sprongen voor uit, wel heel fijn. Want af en toe dacht ik echt, ik trek het niet meer. Als je dan zoveel vooruitgang boekt voelt dat heel goed.

13 kruiwagens met mest. Resultaat: Stinkende Meike (zelfs douchen en scrubben helpt niet) en veel spierpijn en nog meer eelt :P

En dan de eerste plantjes. Iets te snel dat weer wel, maar doorvoor ben ik Meike he. Als goed excuus heb ik dat de plantjes nog moeten wennen aan de kou buiten. Wat voor plantjes en waar ik ze vandaan heb vertel ik in een volgende post. 

Heel veel bloed, zweet en tranen verder kan ik met trots naar mijn tuin kijken. Ik ben er nog niet helemaal, maar wel bijna. Nooit gedacht dat, dat me nog zou lukken. Eerste foutje is in ieder geval al gemaakt. Ik had eerst de grond moeten kalken en dan pas mesten. Het schijnt dat als je eerst mest en daarna kalkt voedingsstoffen elkaar afbreken. Nu een dilemma of ik het toch nog ga kalken of moet wachten (en hoelang dan). 

Het andere dilemma is of ik extra aarde ga bestellen of niet. Het kost namelijk aardig wat geld.

1 opmerking:

  1. En het begin is er!! Heel veel succes Meike!

    Groetjes Sandra ( moestuin forum)

    BeantwoordenVerwijderen