donderdag 27 oktober 2011

Wat komt er allemaal bij kijken?

En dan bedoel ik aan kosten. Ik zal geen exacte prijzen noemen, want dan bezorg ik mensen een hartaanval.

De grootste uitgavepost is natuurlijk de tuin zelf met de overname van de kast. Dan moet je tuingereedschap aanschaffen als je dat nog niet hebt.

En ja als je al een blik hebt geworpen op het internet, tuincentra etc. dan is het een goede vraag wat je aan gereedschap moet aanschaffen. De eerste keer heb ik maar gewoon wat meegenomen bij de Praxis. De standaard dingen: Schoffel, spade, schep en hark. Nou daar kom je niet ver mee. Vooral niet in welke staat mijn moestuin was. Dus werd er nog meer aangeschaft. Een verticuteerhark en spitsvork. Maar met deze gereedschappen kwam ik er nog niet. Gelukkig kon ik van het moestuinencomplex een tjap (als je het zo schrijft). Het is een soort omgekeerde schoffel die je in de grond slaat en het onkruid doorsnijdt en wegtrekt.

Dan heb ik nog mest aangeschaft, gelukkig alleen de verzendkosten hoeven te betalen. En zoals ik al eerder zei, moet er eigenlijk ook nog tuingrond extra komen, maar dit kost toch aardig wat geld. En kalk voor de grond, en compostbak. Die komt als het goed is vandaag binnen. Dit heb ik online besteld omdat ik het daar goedkoper kon vinden. Het is zeker een aanrader om online naar spullen te zoeken (ook marktplaatst etc). Alleen weet je dan natuurlijk niet of het goed is wat je aanschaft.

Een goed voorbeeld hiervan was mijn bestelling bij baldur nederland. Omdat ik natuurlijk niet veel plek heb voor grote fruitbomen, kwam ik bij hun terecht omdat zij 'zuilen' aanbieden. Kleinere varianten van fruitbomen. ook gelijk andere planten (in een volgende post meer hier over). Toen ik de bestelling kreeg was ik teleurgesteld. Veel geld had ik er aan uitgegeven en de staat van de planten was niet echt oke. Toch besloten de planten te houden, en baldur heeft netjes aangeboden een aantekening bij mijn koop te maken, zodat ik eventueel nog nieuwe planten kan krijgen als de planten in het voorjaar het toch niet gaan doen.

Vervolgens nog bij Vreeken's zaden nog meer besteld (ook in een andere post hier meer over) (en ja ik heb heeeel veeel besteld) te veel.

Als het goed is ga ik morgen in utrecht twee compostvaten ophalen die ik voor een goedkope prijs kon krijgen. Ze hebben er zelfs vier staan. Maar ja wat moet ik met 4 compostvaten. Ik heb ook nog een regenton nodig, maar die kan ook wel later aangeschaft worden, de grond is nu toch heel nat, en ik heb ook een eigen slootje waar ik water uit kan halen. Dus de regenton kan wel even wachten.

Ik heb nog stenen nodig om paden aan te leggen. Deze kun je gelukkig overal gratis vinden op internet. Helaas heb ik geen auto met trekhaak, dus gaat dit lastig voor mij. Moet nog even bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Dan zijn er nog overige zaken als een tuinhekje wat gemaakt moet worden, en nog een koude grondkas, die een nieuw raam nodig heeft. En zo kunnen we nog wel even doorgaan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten